Zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych – wyrok SN sygn. II KK 554/24

Granice stosowania i aktualne spojrzenie Sądu Najwyższego

Zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych to jeden z najczęściej stosowanych środków karnych w polskim prawie. Pojawia się nie tylko w sprawach związanych z jazdą pod wpływem alkoholu, lecz także w szerszym kontekście przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Przełomowy wyrok Sądu Najwyższego z 30 stycznia 2025 r. (II KK 554/24) określił granice tego środka.

Czym właściwie jest zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych?

Zakaz ten jest środkiem karnym, który może być orzeczony na podstawie art. 39 pkt 3 Kodeksu karnego w zw. z art. 42 § 1–3 k.k. Polega na czasowym (lub w przypadku recydywy – dożywotnim) pozbawieniu sprawcy prawa do prowadzenia określonego rodzaju pojazdów mechanicznych.

Definicję pojazdu mechanicznego znajdziemy w art. 2 pkt 32 ustawy – Prawo o ruchu drogowym – którym jest pojazd napędzany silnikiem, z wyłączeniem motoroweru i pojazdów szynowych. Zgodnie z tą definicją rower nie jest pojazdem mechanicznym.

 

Co orzekł Sąd Najwyższy w sprawie II KK 554/24?

W analizowanym przypadku sprawca złamał orzeczony wcześniej zakaz prowadzenia rowerów, a sąd rejonowy wymierzył mu zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Sąd Najwyższy uznał ten środek za nieuprawniony, wskazując:

“(…) zgodnie z art. 42 § 1a pkt 2 k.k., zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych jest obligatoryjnym środkiem karnym w przypadku skazania za przestępstwo z art. 244 k.k., pod warunkiem jednak, że naruszenie dotyczyło zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Jak wskazuje orzecznictwo, zakres przedmiotowy tego zakazu jest szeroki i obejmuje wszelkie pojazdy mechaniczne, bez względu na kategorię czy rodzaj ruchu. Jednakże, nie budzi też wątpliwości w orzecznictwie, że rower nie jest pojazdem mechanicznym. Oznacza to, że w sytuacji, gdy przestępstwo z art. 244 k.k. polegało na niezastosowaniu się do zakazu prowadzenia rowerów, a nie pojazdów mechanicznych, nie ma podstaw do orzekania zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych (tak m.in. wyrok SN z 26.06.2024 r., I KK 145/24, LEX nr 3729815).”

To stanowisko opiera się zatem na ścisłej wykładni prawa – nie można karać zakazem, który nie ma podstawy w definicji ustawowej.

 

Skutki praktyczne wyroku – co oznacza to dla kierujących pojazdami?

  1. Zakaz prowadzenia musi odpowiadać rodzajowi pojazdu

Nie można orzec zakazu prowadzenia „pojazdów mechanicznych” wobec osoby, która naruszyła przepisy kierując rowerem. Taki zakaz może dotyczyć tylko pojazdu, który rzeczywiście mieści się w pojęciu „mechaniczny” – czyli np. samochodu, motocykla, ciągnika rolniczego.

  1. Rowerzyści mogą otrzymać odrębny zakaz

Sądy mogą orzekać zakaz prowadzenia rowerów, który funkcjonuje jako środek karny w praktyce orzeczniczej (np. przy wielokrotnym prowadzeniu po alkoholu). Jest on jednak odrębny od zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

 

Wyrok II KK 554/24 przypomina, że nawet jeśli zachowanie sprawcy było rażące lub budzi społeczny sprzeciw, sąd nie może orzekać środka karnego, który nie ma umocowania w przepisach. Tego typu „automatyzm” może skutkować uchyleniem wyroku w toku kasacji, jak miało to miejsce w omawianej sprawie.

 


 

r.pr. Paulina Malinowska-Piętocha

r.pr. Paulina Malinowska-Piętocha

 

https://www.facebook.com/KancelariaPrawaGospodarczego https://www.linkedin.com/company/kpg-radom/