Rejestracja fundacji w KRS
Z dzisiejszego wpisu dowiecie się, jak należy prawidłowo zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym organizację prawną, jaką jest fundacja, jakie dokumenty należy załączyć do wniosku do sądu rejestrowego oraz jakie są związane z tym opłaty.
Jakie są cele fundacji?
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Kto może ustanowić fundację?
Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Zachowania tej formy nie wymaga się, jeżeli ustanowienie fundacji następuje w testamencie.
W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Jakie dokumenty są potrzebne do zarejestrowania fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym?
Do wniosku o rejestrację fundacji należy przedłożyć następujące dokumenty:
- oświadczenie o ustanowieniu fundacji (akt notarialny);
- oświadczenie wskazujące właściwego ministra nadzoru (jeżeli nie znalazło się ono w akcie fundacyjnym) -> należy zweryfikować cele działania fundacji oraz odpowiednio wybrać organ nadzoru;
- statut fundacji – podpisany przez fundatora;
- uchwały o powołaniu władz fundacji – uchwała o powołaniu zarządu fundacji oraz uchwała o powołaniu rady fundacji (w zależności od postanowień statutu fundacji, które ustalają wzajemne relacje między jej władzami; należy pamiętać, że uchwały te mogą być podejmowane przez różne organy, np. to fundator jest uprawniony do powołania władz fundacji, czyli zarządu i rady fundacji, zatem uchwały te trzeba załączyć do wniosku o rejestrację fundacji);
- oświadczenie członka zarządu o adresie do doręczeń wraz z wyrażoną zgodą na powołanie tej osoby do pełnienia funkcji członka zarządu fundacji – każdy członek organu reprezentacji składa oświadczenie o swoim adresie, na który można dostarczać korespondencję;
- potwierdzenie dokonania opłaty za wniosek o wpis do rejestru – opłata ta jest zależna od tego, czy fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą (wtedy opłata wynosi 600 zł), natomiast fundacja, która nie prowadzi działalności gospodarczej będzie zobowiązana do uiszczenia opłaty w kwocie 250 zł. Opłatę należy wykonać na rachunek bankowy sądu rejestrowego, do którego będzie składany wniosek.
Co musi zawierać statut fundacji?
Obligatoryjne elementy statutu fundacji zostały określone w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach.
Zgodnie z treścią ww. przepisu:
„Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.”
W jaki sposób należy złożyć wniosek o rejestrację fundacji w KRS?
Sposób złożenia wniosku o rejestrację fundacji w KRS, zależy od tego czy organizacja prawna będzie prowadziła działalność gospodarczą.
Jeśli fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą, to wniosek o rejestrację w KRS może zostać złożony wyłącznie elektronicznie przez Portal Rejestracyjny Sądów. Organ reprezentujący fundację musi założyć konto na ww. portalu oraz postępować, zgodnie z instrukcją złożenia wniosku. Sama czynność złożenia wniosku trwa kilka minut oraz z całą pewnością zaoszczędza wiele czasu, niż złożenie wniosku w tradycyjnej formie papierowej.
Natomiast jeśli fundacja nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej, to może złożyć wniosek albo w formie elektronicznej (ale nie ma takiego obowiązku) albo na urzędowym formularzu wysyłając go w formie papierowej do Sądu.
Wnioski o rejestrację fundacji w KRS składa się do właściwego sądu rejestrowego, ze względu na miejsce siedziby fundacji.
Comments are closed.