Rejestracja fundacji w KRS

Z dzisiejszego wpisu dowiecie się, jak należy prawidłowo zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym organizację prawną, jaką jest fundacja, jakie dokumenty należy załączyć do wniosku do sądu rejestrowego oraz jakie są związane z tym opłaty.

Jakie są cele fundacji?

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Kto może ustanowić fundację?

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Zachowania tej formy nie wymaga się, jeżeli ustanowienie fundacji następuje w testamencie.

W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

 

Jakie dokumenty są potrzebne do zarejestrowania fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym?

Do wniosku o rejestrację fundacji należy przedłożyć następujące dokumenty:

  • oświadczenie o ustanowieniu fundacji (akt notarialny); 
  • oświadczenie wskazujące właściwego ministra nadzoru (jeżeli nie znalazło się ono w akcie fundacyjnym) -> należy zweryfikować cele działania fundacji oraz odpowiednio wybrać organ nadzoru;
  • statut fundacji – podpisany przez fundatora;
  • uchwały o powołaniu władz fundacji  – uchwała o powołaniu zarządu fundacji oraz  uchwała o powołaniu rady fundacji (w zależności od postanowień statutu fundacji, które ustalają wzajemne relacje między jej władzami; należy pamiętać, że uchwały te mogą być podejmowane przez różne organy, np. to fundator jest uprawniony do powołania władz fundacji, czyli zarządu i rady fundacji, zatem uchwały te trzeba załączyć do wniosku o rejestrację fundacji);
  • oświadczenie członka zarządu o adresie do doręczeń wraz z wyrażoną zgodą na powołanie tej osoby do pełnienia funkcji członka zarządu fundacji – każdy członek organu reprezentacji składa oświadczenie o swoim adresie, na który można dostarczać korespondencję;
  • potwierdzenie dokonania opłaty za wniosek o wpis do rejestru – opłata ta jest zależna od tego, czy fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą (wtedy opłata wynosi 600 zł), natomiast fundacja, która nie prowadzi działalności gospodarczej będzie zobowiązana do uiszczenia opłaty w kwocie 250 zł. Opłatę należy wykonać na rachunek bankowy sądu rejestrowego, do którego będzie składany wniosek.

 

Co musi zawierać statut fundacji?

Obligatoryjne elementy statutu fundacji zostały określone w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach.

Zgodnie z treścią ww. przepisu:

„Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.”

 

W jaki sposób należy złożyć wniosek o rejestrację fundacji w KRS?

Sposób złożenia wniosku o rejestrację fundacji w KRS, zależy od tego czy organizacja prawna będzie prowadziła działalność gospodarczą.

Jeśli fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą, to wniosek o rejestrację w KRS może zostać złożony wyłącznie elektronicznie przez Portal Rejestracyjny Sądów. Organ reprezentujący fundację musi założyć konto na ww. portalu oraz postępować, zgodnie z instrukcją złożenia wniosku. Sama czynność złożenia wniosku trwa kilka minut oraz z całą pewnością zaoszczędza wiele czasu, niż złożenie wniosku w tradycyjnej formie papierowej.

Natomiast jeśli fundacja nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej, to może złożyć wniosek albo w formie elektronicznej (ale nie ma takiego obowiązku) albo na urzędowym formularzu wysyłając go w formie papierowej do Sądu.

Wnioski o rejestrację fundacji w KRS składa się do właściwego sądu rejestrowego, ze względu na miejsce siedziby fundacji.

 


 

prawnik Magdalena Cyburt

prawnik Magdalena Cyburt

 

https://www.facebook.com/KancelariaPrawaGospodarczego https://www.linkedin.com/company/kpg-radom/