Co zrobić z nietrafionym prezentem?

Minęły właśnie Święta Bożego Narodzenia. Wśród rodziny, znajomych i przyjaciół obdarowaliśmy się prezentami. Zdublowane perfumy, niedziałający sprzęt elektroniczny bądź za mały lub za duży „typowy” sweter świąteczny – każdy z nas doskonale wie, czym jest nietrafiony prezent na Święta. Nasuwa się więc pytanie – co możemy zrobić z nietrafionym prezentem? Poniżej garstka przydatnych informacji.

Dowód zakupu „nietrafionego prezentu” jako podstawa zwrotu towaru

Aby zaistniała możliwość wymiany bądź zwrotu niechcianego prezentu świątecznego istotną kwestią jest posiadanie dowodu zakupu. Może być to paragon, potwierdzenie dokonania zakupu w sklepie internetowym lub wygenerowana z systemu internetowego faktura VAT. Należy wskazać, że na podstawie posiadanego dowodu zakupu towaru, sprzedawca będzie mógł zweryfikować fakt nabycia danej rzeczy w konkretnym sklepie.

Zwrot nieudanego prezentu zakupionego w sklepie internetowym

Nie budzi wątpliwości, że najłatwiejszym rozwiązaniem jest kupno prezentu dla drugiej osoby przez Internet. Towar zakupiony na odległość można zwrócić przez telefon lub Internet. Czy należy to uczynić w dowolnym terminie? Niestety nie. O terminie towaru zakupionego na odległość stanowi treść przepisu art. 27 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z ww. przepisem „Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.” Kluczowym jest fakt, że kupujący nie musi podawać przyczyny zwrotu towaru oraz otrzyma kwotę odpowiadającą jego równowartości.

Należy pamiętać jednak o tym, że jeśli sprzedawca nie poinformował kupującego o 14-dniowym terminie zwrotu towaru, czas na zwrot może zostać wydłużony do 12 miesięcy ( o czym stanowi treść przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta).

Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym

Zwrot nietrafionego prezentu zakupionego w sklepie stacjonarnym nie jest uregulowany żadnymi przepisami prawnymi. Kwestia ta jest ocenna i zależy od regulaminu przyjętego
u danego sprzedawcy lub w danym sklepie. Niemniej jednak biorąc pod uwagę bardzo dużą konkurencję na rynku, sprzedawcy „prześcigają się” umożliwiając zwrot zakupionego towaru w terminie 30 dni od daty zakupu lub dłużej.

Powszechnie praktykowaną formą zwrotu jest otrzymanie środków na kartę podarunkową przeznaczoną do zrealizowania wyłącznie w konkretnym sklepie. Czasami istnieje również możliwość wymiany zakupionej rzeczy na inną – ten sam produkt w innym rozmiarze lub wymianą na inną rzecz.

Pamiętajmy również, aby zwrócić rzecz w stanie nienaruszonym, tzn. z oryginalną metką, niepoplamioną itp. W przypadku wystąpienia wad, plam, zabrudzeń w zwracanym produkcie, sprzedawca ma prawo odmówić nam zwrotu towaru. Najogólniej mówiąc zwracany produkt nie powinien nosić żadnych śladów użytkowania.

Jakich towarów nie można zwracać?

Są towary, które podlegają wyłączeniu z możliwości ich zwrotu, np.:

  • płyty CD, płyty DV oraz inne nośniki danych z treścią;

W przypadku, jeśli kupimy płytę CD lub DVD czy też oprogramowanie komputerowe, tracimy możliwość zwrotu takiego towaru po otwarciu opakowania (zdjęciu folii zabezpieczającej produkt)

  • kosmetyki, lekki i inne towary;

Ww. towary nie podlegają zwrotowi, jeśli zapieczętowane opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu do konsumenta. Nie można również zwrócić produktów leczniczych zakupionych przez Internet.

  • towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze);

W przypadku dokonania zakupu artykułów spożywczych, które mogą ulec szybkiemu zepsuciu, nie ma możliwości ich zwrotu, nawet jak data ważności jest jeszcze bardzo odległa, np. takie produkty jak mleko, masło itp.

  • towarów, które zostały wyprodukowane na indywidualne zamówienie konsumenta (np. meble na wymiar, garnitur/suknia ślubna szyte na miarę, biżuteria z wygrawerowaniem);
  • gazet i czasopism (poza umowami o prenumeratę).

 

Aby uniknąć obdarowania drugiej osoby nietrafionym prezentem świątecznym oraz związanego z tym faktem zamieszania ze zwrotem zakupionego produktu, spróbujmy zapytać naszego obdarowanego, jaki prezent chciałby od nas otrzymać na Święta.


 

prawnik Magdalena Cyburt

prawnik Magdalena Cyburt

 

https://www.facebook.com/KancelariaPrawaGospodarczego https://www.linkedin.com/company/kpg-radom/